Dokumentarni film, 98 minut
Izvirni naslov (leto): Ali je bilo kaj avantgardnega? (2024)
Režija: Matevž Jerman in Jurij Meden
Scenarij: Matevž Jerman in Jurij Meden
Nastopajo: Petra Belc, Vasja Bibič, Barbara Borčič, Greg de Cuir Jr., Jože Dolmark, Karpo Godina, Nerina Kocjančič, Naško Križnar, Davorin Marc, Miodrag Miša Miloševič, Varja Močnik, Ivan Nedoh, Igor Prassel, Tone Rački, Borko Radešček, Ivan Ramljak, Slobodan Šijan, Zdenko Vrdlovec, Matjaž Žbontar, Želimir Žilnik
Država: Slovenija, Hrvaška, Srbija, Anglija
Distribucija v Sloveniji: Temporama
Povezave: BSF
Festivali/nagrade:
DokuFest Prizren International Documentary and Short Film Festival, Prizren 2024 – Films on Film program, Festival slovenskega filma, Portorož 2024 – tekmovalni program, posebna omemba žirije, Archivio Aperto Film Festival, Bologna 2024 – tekmovalni program, Liffe, Ljubljana 2024, Taranto Film Festival, Italija 2024, Auter Film Festival, Srbija 2024
O filmu:
Bogata eksperimentalna in avantgardna filmska dediščina Socialistične republike Slovenije (1945-1991) je desetletja ostajala spregledana doma in v tujini. Danes so ti filmi končno vidni in dokazujejo, da zahodne metropole niso bile edina središča inovativne kinematografije.
Več o filmu:
Med letoma 2013 in 2023 je Slovenska kinoteka ohranila in digitalizirala 179 kratkih filmov, nastalih v obdobju socializma (1945-1991), vendar pretežno izven takrat prevladujoče državne produkcije. Te filme danes z zamudo prepoznavamo kot eksperimentalne in kot pomemben, inovativen del slovenske filmske dediščine, ki je danes po dolgem času ponovno viden. Naslov si film izposoja pri članku Silvana Furlana, pokojnega direktorja Kinoteke, ki velja za pionirja raziskav zgodovine slovenskega avantgardnega filma. Produkcija filma Ali je bilo kaj avantgardnega? je radikalno pospešila prizadevanja po ohranitvi, digitaliziranju in restavriranju tega segmenta slovenske kinematografije.
Iz prve roke/komentar režiserja:
Proces ustvarjanja tega filma bi lahko na nek način primerjali s svojevrstnim lovom na zaklade. Med raziskovanjem in digitiziranjem smo namreč včasih naleteli na filmske bisere, o katerih smo predtem vedeli zelo malo. Vsakič znova se je tako izkazalo, da pri nas obstaja neka vzporedna, a praktično neznana filmska zgodovina, ki danes s pomočjo novih tehnologij postopoma postaja znova vidna. S svojo živahno prodornostjo po eni strani navdušuje, po drugi pa poraja vprašanja o še neodkritih razsežnostih tovrstne produkcije. Gledalec bo v filmu tako lahko uzrl fragmente triinšestdesetih filmov, ki pričajo o izjemno vznemirljivi neodvisni eksperimentalni sceni iz – če si tudi na tem mestu izposodimo citat pri Silvanu Furlanu – zlatih časov undergrounda, ko se je svoboda filmskega ustvarjanja pisala z velikimi črkami. – Matevž Jerman
V Sloveniji smo z rahlo slabšalno oznako »amaterski film« dolgo časa odpravljali vso filmsko ustvarjalnost, ki se je v času Jugoslavije bohotila zunaj okvirjev uradne, državne filmske produkcije, in posledično te »amaterske« filme prepuščali zobu pozabe. Najin dokumentarni film, tako vsaj upava, pokaže, da je ljubiteljska strast proizvedla nezanemarljiv korpus povsem izvirnih podob in avtohtonih avtorskih pristopov, ki jim danes v resnici mirne vesti lahko rečemo zgodovina slovenskega eksperimentalnega filma. – Jurij Meden
O avtorjih/igralcih:
Matevž Jerman je režiser, filmski kurator in filmski kritik ter eden od soustanoviteljev Društva za uveljavljanje kratkega filma Kraken in programski direktor FeKK – Festivala kratkega filma v Ljubljani. Kot selektor sekcije kratkih filmov sodeluje s festivaloma Kino Otok – Isola Cinema in LIFFe. Od leta 2009 sodeluje s programskim oddelkom Slovenske kinoteke, kjer v zadnjih letih deluje kot kurator programov kratkih filmov ter kot raziskovalec posebnih avantgardnih zbirk v hrambi kinotečnega arhiva.
● Vdor, kratki eksperimentalni film, 2021
● Ostanki: Izpovedi duhovom, srednjemetražni eksperimentalni film, 2019
● Gotenica in Godina, kratki dokumentarni film, 2018
● Ona mežika, cvetje drhti, kratki eksperimentalni film, 2017
● Vsi smo tu že od nekdaj, kratki dokumentarno-eksperimentalni film, 2015
Jurij Meden je kustos in vodja filmskega programa pri Avstrijskem filmskem muzeju na Dunaju. Pred tem je delal kot programski vodja Slovenske kinoteke (Ljubljana) in George Eastman muzeja (Rochester).
● Leninski filmski proporc, srednjemetražni eksperimentalno-dokumentarni film, 2016
● 1717 kilometrov poletja 2009, kratki eksperimentalno-dokumentarni film, 2010
● Operation Mammoth, kratki eksperimentalno-dokumentarni film 2006